Tag Archives: ubat resdung

10 Fakta Menarik Tentang Bersin

Share This:

bersin

Fakta 1 :
Bersin adalah reaksi spontan tubuh untuk menyucikan rongga hidung dari benda asing dengan cara hembusan angin yang kencang dari paru-paru ke luar tubuh samada melalui hidung atau pun mulut anda.

Fakta 2 :
Udara yang terhembus ketika anda bersin mempunyai kelajuan hingga 160 km per jam!

Fakta 3 :
Seseorang yang bersin telah melontarkan ratusan ribu kuman ke udara sekitarnya.

Fakta 4 :
Alis di sekitar mata kita ternyata memiliki hubungan dengan saraf di sekitar hidung, akibatnya bila dicabut alis mata , maka akan mengakibatkan terjadinya bersin .

Fakta 5 :
Ketika tidur ,tubuh kita dalam kondisi istirehat . Begitu juga saraf di sekitar hidung, jadi ketika tidur hampir tidak mungkin kita akan mengalami bersin.

Fakta 6 :
Bekerja berat seharian dapat menyebabkan bersin. Mengapa ? Karena setelah bekerja berat, mulut dan hidung kita dalam keadaan kering sehingga hidung akan memproduksi lendir berlebih yang boleh menyebabkan bersin.

Fakta 7 :
Meskipun boleh ditahan sebelum terjadi, bersin tak dapat dihentikan apabila sudah keluar. Apabila anda tetap nekad menahannya, gegenndang telinga anda boleh rosak dan bola mata anda boleh tercabut keluar!

Fakta 8 :
Survey membuktikan bahwa jika terkena sinaran matahari secara langsung akan membuat satu dari tiga orang mengalami bersin. Menurut ilmuwan, hal ini dipengaruhi oleh Faktor Genetik.

Fakta 9 :
Sejumlah pakar meyakini bahwa stimulasi sistem parasimpatik tidak hanya membuat orang begitu menikmati hubungan seksual, namun juga bersin setelahnya.

Fakta 10 :
Rekod bersin terlama dimiliki oleh Donna Griffiths dari Worcesthaire, Inggris. Dia mengalami bersin selama 978 hari dengan sekali bersin setiap minit.

Rawat Resdung Sebelum Terlewat

Share This:

Rawat Resdung Sebelum Terlewat

man sneez

Resdung adalah sejenis penyakit hidung yang terjadi apabila membran sinus mengalami keradangan. Sinus merupakan rongga di dalam tulang muka yang mengandungi udara dan permukaannya diselaputi mukosa iaitu kulit yang mengeluarkan mukus atau dipanggil hingus. Resdung dikatakan berpunca daripada alahan terhadap habuk, pijat, kutu atau makanan tertentu.Sekiranya pesakit resdung tidak mendapatkan rawatan yang sewajarnya dengan segera, radang pada ruang sinus ini akan merebak dan menyebabkan radang pada tulang tengkorak (osteomyelitis). Radang tersebut seterusnya merebak ke mata menyebabkan kelopak mata membengkak dan sakit. Pandangan menjadi kabur dan adakalanya mata akan menjadi buta.Di samping itu, radang ini boleh merebak ke tekak, selaput otak yang mengakibatkan meningitis dan ke otak menyebabkan otak bernanah. Penyakit resdung yang tidak dirawat boleh membawa maut!
Terdapat beberapa faktor yang telah dikenal pasti sebagai punca resdung.
Antara yang utama:o Jangkitan kuman seperti bakteria dan virus yang berulang kali pada rongga hidung yang kerap menyebabkan seseorang mendapat demam dan selesema. Penyakit resdung ini juga sering dikaitkan dengan ketumbuhan dalam hidung seperti ‘polyps’ dan kanser.
o Struktur tulang hidung yang tidak normal, contohnya patah akibat kemalangan menyebabkan seseorang berisiko mendapat penyakit resdung. Mereka yang mempunyai struktur hidung yang senget (deviated nasal septum) juga berisiko tinggi untuk mendapat resdung.
o Kuman atau bakteria yang berasal dari gigi atas yang sakit atau rosak akan merebak dengan mudah ke rongga sinus dan menyebabkan resdung. Rongga sinus yang terdapat di dalam tulang pipi merupakan rongga yang paling kerap mendapat sinusitis akibat kerosakan gigi.
o Kajian juga menunjukkan tabiat menyelam di air sungai atau kolam yang kotor serta laut yang tercemar boleh mengakibatkan resdung.Penghidap resdung biasanya mengalami simpton sinusitis seperti:o Hidung berhingus, terutama ada benda hitam dalam hingus
o Hidung tersumbat
o Hidung selalu berdarah dan bernanah
o Jerawat di belakang badan
o Rambut gugur dan berkelemumur
o Sakit kepala
o Keletihan dan badan rasa kurang sihat
o Batuk kronik
o Gatal-gatal dan kerap bersin terutamanya pada waktu pagi
o Mata sering berair
o Muka terasa gatal dan tumbuh jerawat bernanah.PETUA MENGELAKKAN RESDUNGo Gunakan pembersih hampagas yang baik dan mempunyai penapis yang baik.
o Gunakan kain yang lembap untuk mengelap barangan alat perkakasan rumah.
o Gunakan penutup hidung semasa mengemas rumah atau perabot.
o Elakkan memelihara binatang berbulu dalam rumah seperti kucing dan arnab.
o Simpan pakaian dalam alrnari yang bertutup.
o Kurangkan penggunaan permaidani dan set sofa yang diperbuat daripada kain yang memerangkap habuk atau bulu.
o Elakkan menggunakan selimut, sarung bantal dan cadar yang diperbuat daripada bulu binatang. Tukar sekurang-kurangnya dua kali seminggu.

Rawatan resdung diberikan bergantung kepada kategori dan tahap penyakit. Kaedah endoskopi digunakan untuk mengesan penyakit resdung. Tiub kecil dan sumber cahaya dimasukkan ke dalam lubang hidung hingga ke rongga sinus yang membolehkan pemeriksaan lebih teliti untuk mengetahui apakah sebenarnya yang terdapat di dalam rongga hingga membawa kepada gejala resdung. Hingus yang pekat dan basi dalam rongga sinus akan disedut keluar.

Pada peringkat yang lebih serius, pembedahan kecil akan dilakukan untuk mengeluarkan daging yang tersumbat di dalam sinus. Daging yang bertindak sebagai penapis udara di dalam hidung membengkak apabila seseorang pesakit mengalami alahan, menyebabkan pengaliran udara serta pengeluaran cecair tidak berlaku secara normal.

Resdung tidak berjangkit dan tidak diwarisi. Tetapi masalah alahan yang menjadi salah satu punca resdung boleh diwarisi secara genetik. Tanpa rawatan segera, penyakit ini akan menyebabkan simptom seperti sakit muka, hidung berhingus, sakit kepala, hidung tersumbat dan badan terasa kurang sihat.

Kelebihan Ubat Resdung EziBreathe

Share This:

2015730224715-1

Ubat Resdung EziBreathe juga telah dibuktikan secara saintifik, membantu kesihatan tubuh manusia dari segi :-

  • Menghentikan kegatalan hidung, telinga, mata dan tekak
  • Menghentikan kekerapan bersin
  • Melegakan hidung tersumbat
  • Mengurangkan radang yang menyebabkan bengkak di dalam rongga hidung dan sinus
  • Melegakan selesema
  • Mencegah jangkitan di dalam system pernafasan dan rongga sinus
  • Mencegah pernafasan melalui mulut
  • Mencegah serangan asma (lelah)
  • menyingkir toxin dalam darah

Keistimewaan EZiBreathe jika diberbandingkan dengan produk lain dipasaran adalah:-

Ubat Moden atau Produk Herba Kelebihan EZiBreathe
Terdapat kesan sampingan. Tiada sebarang kesan sampingan. Dihasilkan 100% daripada mikro minerals semulajadi.
Kebanyakkannya tidak sesuai diambil oleh bayi, kanak-kanak, wanita hamil atau yang menyusukan anak serta mereka yang menghidap penyakit kronik. Selamat diambil oleh semua peringkat umur termasuk kanak-kanak 1 tahun ke atas, wanita hamil atau yang menyusukan anak serta mereka yang menghidap penyakit kronik.
Sukar diberikan kepada kanak-kanak kerana rasanya tidak sedap. Sementara dalam bentuk kapsul herba pula agak panas dan sukar untuk ditelan oleh kebanyakkan orang. Bentuk tablet yang kecil, rasanya manis seperti gula-gula, hanya perlu di hisap atau di kunyah atau boleh dicampur ke dalam susu. Di senangi oleh semua peringkat umur termasuk kanak-kanak.
Perlu berpantang dari segi pemakanan ketika mengambil produk herba Tiada pantang larang

* Produk Ubat Resdung EZiBreathe di formulasi dan dikilangkan di Malaysia di bawah pengawasan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPKF), mendapat pengiktirafan Amalan Pengilangan Baik (G.M.P) serta memiliki sijil HALAL daripada JAKIM).

Kandungan Ubat

Share This:

Ubat Resdung EziBreathe diformulasikan dari hasil campuran :-

– Natrium Muriaticum
– Kalium Muriaticum
– Kalium Sulphuricum
– Ferrum Phosphoricum

Zat-zat galian ini sangat diperlukan untuk mengekalkan kesihatan badan. Telah terbukti melalui ujian klinis, Ubat Resdung EziBreathe mampu melegakan resdung, sinusitis, serangan asma allergi, kegatalan dalam rongga hidung, selesema ,masalah bersin yang terlalu kerap serta meredakan radang di dalam rongga-rongga hidung.

Cara Penggunaan

Share This:

  • Jumlah Tablet :  110 biji
  • Cara Pengambilan : Sedia ditelan terus atau dikunyah
  • Masa Pengambilan : Boleh diambil bila perlu. Disyorkan 2 kali sehari, sebelum sarapan dan sebelum tidur
  • Dos Pengambilan : 1 tablet 2 kali sehari  untuk usia 3 hingga 12 tahun dan 2 tablet 2 kali sehari untuk dewasa.
  • Cara Simpan : Letakkan di tempat dingin dan kering. Elakkan pancaran matahari terus.
  • Selamat untuk kegunaan dewasa dan kanak-kanak usia di atas 3 tahun.
  • Disahkan Halal oleh JAKIM
  • Berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) : MAL07081640TC
  • Anda boleh semak nombor pendaftaran KKM di web ini : http://bit.ly/Semak-No-KKM

Testimoni

Share This:

Testimoni pengguna ezibreathe

TESTIMONI EZIBREATHETESTIMONI EZIBREATHE

TESTIMONI EZIBREATHE

TESTIMONI EZIBREATHE

TESTIMONI EZIBREATHETESTIMONI EB 6
Testimoni EB 7 Testimoni EB 8
Screenshot_2016-02-25-15-29-27  Screenshot_2016-02-02-11-29-16  Screenshot_2016-01-18-11-41-04-1  Screenshot_2016-01-13-17-29-22 Screenshot_2016-01-02-08-36-31 Testimoni EB 9

Jangan Mencari Lagi!  Bertindak sekarang!

 

  • Zul Zainuhal
    “saya mengalami masalah resdung hampir 4 tahun…hidung saya setiap hari tersumbat dan kerap kali bersin sehinggakan saya sakit kepala….memang rimas dan tidak selesa…berbagai-bagai saya mencuba ubat herba mahupun pil selsema….namun tiada apa-apa kesan terhadap saya…setelah saya melayari internet..saya telah mencuba ezibreath…kesannya amat ketara sehingga saya bebas dari resdung…tq ezibreath.

 

  • Pn Kasma, Sg Buluh
    Suami saya dah lama mengalami masalah resdung, sampaikan nafas dia berbau hanyir dan tekaknya banyak kahak. Selepas mengambil ezibreathe 2 bulan, alhamdullilah kahaknya dah takde, hidungnya tak tersumbat lagi dan nafasnya pun dah kurang berbau hanyir.

 

  • Zulika, TTDI Jaya
    Anak-anak saya 4 tahun dan 9 tahun selalu selesema dan bersin. Mereka juga ada asma. Bila kawan rekomen cuba ezibreathe untuk anak-anak saya, mula-mula saya was was juga, maklumlah nak bagi kat anak-anak dan anak-anak pun ada asma. So saya bawa botol ezibreathe jumpa doktor untuk mendapatkan pengesahkan. Doktor kata boleh bagi anak makan kerana kandungannya hanya gula dan garam galian, takde dadah merbahaya. Sekarang dah hampir 6 bulan anak saya makan ezibreathe, alhamdullilah serangan asmanya dah takde, selsema dan bersinnya pun dah kurang sangat. Terimakasih ezibreathe.

 

  • En. Abdul Rashid, Permatang Pauh, Pulau Pinang
    Kami anak beranak memang resdung teruk. Alhamdullilah, walaupun lambat nampak kesannya, bila dah berterusan ambil ezibreathe nampak sangat lah kurang selesema, batuk dan bersinnya.

 

  • Zaiti, Melaka
    Bengkak dalam hidung anak saya dah susut banyak, hidung nya pun dah tak berdarah lagi. Selesemanya pun dah kurang. Insaallah, saya akan perkenalkan ezibreathe pada kawan-kawan saya.

 

  • Tan, Setiawangsa.
    Thank you ezibreathe and acclear. It does helps improves my sinus infection and acne problem..thank you again.

 

  • Wawa, Sandakan.
    Saya nak ucapkan terimakasih pada Puan Rosmawati yang sudi menjawab sms saya yang tak henti-henti dengan pertanyaan. Nasib baik saya tak give up ambil ezibreathe. Selepas ambil 2 botol tak nampak perubahan pada bengkak dalam hidung, saya risau juga, tapi bila puan suruh cuba lagi 2 botol dan tinggi kan dosnya, selepas 4 botol baru kecut bengkak dalam hidung saya. Terimakasih.

 

  • Originally Posted by sunnyfx View Post
    Aku dah test….bagus ubat ni…2 botol aku beli…dah tak teruk…dulu pagi2 mcm mesingun dalam bilik air…skang kurang bersin waktu pagi…alhamdulillah..

 

  • Originally Posted by MyWin
    salam,anak saya dah byk thn makan ubat ni.
    kami beli di farmasi di Taman Sri Andalas,Klang
    Tapi selalu out of stock…..tapi ubat ini Alhamdulillah berkesan!

 

  • Originally Posted by Kabo
    anak aku makan alhamdulillah dah kurang bersin…pg2 dah tak bersin. Dah habis sebotol…